Lucy Glendinning

Lucy Glendinning (1964, Somerset, UK) est une artiste dont le travail s’inscrit dans la mouvance de la sculpture contemporaine britannique. Pour elle, l’art est un outil de choix dans l’investigation des champs psychologiques et philosophiques. Ses oeuvres sont ainsi chargées d’un contenu conceptuel, supérieur à leur valeur esthétique. Glendinning imagine les humains du futur, utilisant notre ADN comme moyen d’expression et d’ambition.

Les enfants de plumes permettent à l’artiste de nous pousser à se demander si, dans un monde où l’on manipule librement les codes génétiques, nous serons capables de résister à l’altération de nos propres capacités et propriétés physiques. La nécessité ou la vanité viendront-elles à nous gouverner ? La manière subtile dont l’artiste joue avec les paradoxes se révèle grâce à la confrontation étrange de tendresse et brutalité, d’empathie et d’ignorance, d’immobilité et de mouvement.


Lucy Glendinning (b.1964, Somerset, UK) is a sculptor and installation artist, who works in a contemporary British sculpture tradition. Different aesthetic expressions are brought together under one central entry point: the human body as a semiotic medium. For Glendinning, art is the primary tool for investigating psychological and philosophical themes. Her work is thus permeated by a conceptual content, superior to the value of aesthetics. She imagines future humans treating our DNA as a medium of expression and wish-fulfillment; in the poem accompanying the sculpture, she envisions feathers like “a decoration applied with / a gene, not a needle".

The feathered children are embodied questions, where the artist is asking us if we, in a world where our genetics could be freely manipulated, will be able to resist altering our physical abilities. The artist’s way of cleverly combining paradoxical qualities are revealed in the twisted combinations of tenderness and brutality, empathety and ignorance, stillness and movement. Will necessity or vanity be the ruling power? The fragility of the feathers is simultaneously mirroring the perhaps most classic tale of human hubris: the fate of Icarus in Greek mythology. How far can humanity progress before everything falls apart?